Best brands online
Image default
Internet

5 tips voor effectieve merkverhalen op social media

Goede storytelling is een kunst. Wanneer je mensen weet te boeien met een goed verhaal, dan zul je merken dat je voor verbinding zult zorgen. Het vertellen van het verhaal van je merk kan erg krachtig zijn, aangezien het de perfecte manier is om anderen te inspireren. Daarom laten we je in dit artikel kennismaken met een aantal eenvoudige, maar zeer effectieve tips die ervoor kunnen zorgen dat jouw verhaal opvalt.

Ontwikkel de merkpositionering 

Voordat je een merkverhaal naar buiten brengt, is het van essentieel belang dat je begrijpt wat mensen van je bedrijf vinden en waarom. Wanneer je hiervan op de hoogte bent, kun je gemakkelijker bepalen waar je naartoe wilt gaan en welke persoonlijkheid en stem je wilt toepassen in je verhaal. 

Wanneer je een merkverhaal wilt opbouwen die inspireert en een waardevolle verbinding maakt met anderen, schakel dan de hulp in van marketingspecialisten zoals OMD branding. Marketingstrategen kunnen helpen met onder meer de ontwikkeling van identiteitssystemen, merkrichtlijnen en ander relevant merkmateriaal. 

Bepaal de kernwaarden van je onderneming

Alvorens je aan de slag gaat met het creëren van marketingmateriaal, overweeg de basiswaarden van je merk. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de inhoud van je merkverhaal overeenkomt met de waarden en de stem die je merk nastreeft. 

Waarom vertel je je verhaal? 

Een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen bij het delen van je merkverhaal, is waarom je jouw verhaal precies wilt vertellen! Vertel je een merkverhaal om de merkpositie bij je huidige klanten te versterken of wil je het gebruiken om de aandacht te wekken van nieuwe potentiële klanten? Wanneer je een goed beeld hebt rondom de redenen van het delen van je verhaal, kan je de inhoud beter afstemmen op de beoogde doelstellingen. 

Segmenteer je publiek

Wanneer je jouw doelstellingen hebt vastgesteld, is het belangrijk dat je inspanningen rondom branding niet voor niets zijn. Door middel van de sociale media kan je gelukkig heel efficiënt omgaan met het segmenteren van je publiek, om er op deze manier voor te zorgen dat je de gewenste doelgroep ook echt aanspreekt. Probeer daarom doelgroepsfactoren in kaart te brengen, zoals de demografische gegevens, de leeftijd, het geslacht en relevante interesses. 

Wees authentiek

Misschien wel de belangrijkste tip van deze lijst is om authentiek te blijven in je merkverhaal. Wees altijd trouw aan je merkwaarden en vertel een eerlijk verhaal, om zelfs de meest sceptische consumenten te overtuigen door simpelweg transparant te zijn! 

https://omdbranding.nl/services/branding