Voor veel bedrijven is het kiezen van hun webstatistiekenprogramma eenvoudig. Als je 10 online marketeers vraagt welk webstatistiekenprogramma ze aanbevelen voor het MKB, dan wed ik op zijn minst Google Analytics. Daarom is Google Analytics voor veel mensen (waaronder ikzelf) de benchmark geworden. Soms worden echter andere statistische procedures gebruikt als referentiekaders. Soms kan dit tot vicieuze communicatie leiden. We zochten online naar verschillen tussen Google Analytics en dit onbekende statistische programma, met weinig succes, en kopen werd een sprong in het diepe. Wat voor soort … Na de implementatie van Google Analytics heeft de website maandelijks slechts 50.000 bezoekers! Erger nog, dit verschil moet ook worden uitgelegd aan huidige adverteerders. Aangezien dit enige tijd geleden was, had ik niet verwacht dat ik andere soortgelijke situaties zou tegenkomen. Onlangs had ik echter een oriënterend gesprek met een nieuwe klant die me vertelde dat hij 7.000 bezoekers per maand had. Gezien de status van zijn website en de grootte van het bedrijf lijkt dit hoog. Gelukkig heeft zijn vorige webontwikkelaar ook Google Analytics (analyse) gebouwd, en hij heeft veel data verzameld, maar niet begrepen. Ook hier lijken het aantal bezoekers en het aantal views sterk te variëren. Redenen achter deze verschillen Elk statistisch programma registreert gebeurtenissen op uw website op verschillende manieren. Als u deze gegevens wilt interpreteren, is het belangrijk om de structuur van deze gegevens te begrijpen. Google Analytics beschrijft bezoeken / sessies / bezoeken als volgt: “Een bezoek kan een paar seconden of een paar uur duren. Als een bezoeker Jaap op uw site komt, zal Google Analytics veel cookies instellen, waaronder cookies die 30 minuten na Jaap’s laatste verzoek verlopen. Wanneer de cookie verloopt, wordt deze van de computer van Jaap verwijderd. Elke keer dat hij een verzoek doet (zoals paginaweergaven, evenementen, sociale interacties of transacties), wordt de vervaltijd van de cookie teruggezet op 30 minuten. Als deze niet op de computer staat Als Jaap bestaat, zal Google Analytics een nieuwe cookie plaatsen en een nieuw bezoek starten. “ Hoewel het principe “na 30 minuten zonder activiteit, de volgende activiteit als een nieuw bezoek wordt beschouwd” hetzelfde is, lijkt de methode anders. Google Analytics maakt gebruik van cookies en IP-adressen. IP adres Door het IP-adres te gebruiken, zelfs als er cookies zijn verwijderd, kan het statistiekenprogramma de gebruiker blijven volgen. Aan de andere kant kan het gebruik van een IP-adres ertoe leiden dat de gebruiker twee keer telt. Veel apparaten met mobiele internetverbindingen (zoals tablets en smartphones) gebruiken immers dynamische IP-adressen. Zo kan het overschakelen van Wi-Fi naar mobiel internet ervoor zorgen dat een nieuwe “toegang” wordt geïnitieerd. Cookies Aan de andere kant zijn cookies niet gevoelig voor het wisselen van IP-adressen en behandelen ze deze bezoeken als één bezoek. De cookie zelf staat immers op het apparaat. Cookies kunnen echter handmatig worden verwijderd, zodat nieuwe toegang kan worden geregistreerd. Ik denk dat dit soort situaties veel minder voorkomen tijdens het surfen op het internet dan de automatische uitwisseling van IP-adressen. Spinnen, crawlers en robots Elke programmeur die ooit de serverlogboeken heeft gecontroleerd, weet dat er een groot aantal spiders, crawlers en robots zijn die toegang hebben tot de website. Meestal willen deze zoekmachines uw inhoud op hun website tonen, maar andere programma’s kunnen ook uw website controleren. Overweeg bijvoorbeeld om te controleren of u nieuwe inhoud heeft, of de server nog “draait” of dat de snelheid van de website correct is. Hieronder volgt een overzicht, waarin u duidelijk kunt zien hoeveel crawlers en crawlers verschillen hebben veroorzaakt in websitestatistieken.
|
https://webdevelopmentapp.com/nl/online-workspace.html |